måndag 19 maj 2014

DET SOM ÄR BÄTTRE!



Hebreerbrevet är framför allt ett himmelfärdsbrev.
Hebreerbrevet har blivit kallat en härlig nyckel till Gamla testamentet. Någon har liknat Hebreerbrevets framställning vid de två männen som på en stång bar grenen med druvklasen från löftets land. 4Mos 13:24. De buro samma rika frukt. Den ene av dem såg den icke. Dock visste han, vad han bar Den andra såg frukten och han såg även mannen som hjälpte honom bära.
 Gamla förbundets profeter och förebilder, som var före Jesus, vittnade om honom, fast de icke såg honom. Vi som lever efter det Jesus fullbordat sitt verk på Golgata, se både Kristus, om vilken de vittnade, och dem som var sända av Gud att vittna om honom. I Hebreerbrevet 7:19 möter vi ett av brevets huvudord, till vilket författaren återkommer gång på gång: Nämligen det som är bättre. De hebreiska kristna stod i fara att på nytt dras tillbaka till den gamla tempeltjänsten i Jerusalem och för att de skulle bli lösta från det som de varit bundna av, så var det viktigt att de skulle få syn på något som var bättre än det gamla. Här möter vi egentligen hela kristendomens styrka och ide inför såväl judendom som kristendom. Bättre hopp. 7:19. Bättre förbund. 7:22. Bättre löften. 8:6. Bättre ordning. 9:10. Bättre offer. 9:23. Ett bättre blod. 12:24. En bättre egendom 10:34. Ett bättre fädernesland.11:16.
En bättre ordning. Det var ingen god gudstjänstordning numera i templet i Jerusalem, sedan förlåten i templet hade rämnat. Matt 27:31, Mark 15: 37-39. Luk 23:45. Att fortsätta där var att fortsätta i bokstavens gamla väsende, vilket var ett träldomsväsende. 2Kor 3: 4-11. Nu finns det en bättre gudstjänsordning- vilken de inte skulle överge. Hebré 10:25. Vi riktar inte blicken mot det synliga utan mot det osynliga. Ty det synliga är förgängligt, men det osynliga är evigt. 2Kor 4:18. De hebreiska kristna hade svårt att hålla fast vid det osynliga som en verklighet och de kände behov av synliga offer och präster. I Jesus och hans offerdöd ägde de liksom vi det som gudstjänsten i det gammaltestamentliga templet förebildade. 10:19-25.  Provisoriskt och förebildligt öppnades den stängda vägen under tiden från syndafallet till korset på Golgata, Nu har förlåten rämnat. Jesus har öppnat väg. Skall gemenskapen fungera, så låt oss gå in i det allra heligaste. 9:11–12.  Det har öppnats en ny och levande väg. 10: 19-25. Den öppnade Jesus för oss alla. Det är alltid öppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar