Hebreerbrevet
är framför allt ett himmelfärdsbrev.
Hebreerbrevet
har blivit kallat en härlig nyckel till Gamla testamentet. Någon har liknat
Hebreerbrevets framställning vid de två männen som på en stång bar grenen med
druvklasen från löftets land. 4Mos 13:24. De
buro samma rika frukt. Den ene
av dem såg den icke. Dock visste han, vad han bar Den andra såg frukten och han
såg även mannen som hjälpte honom bära.
Gamla förbundets profeter och förebilder, som
var före Jesus, vittnade om honom, fast de icke såg honom. Vi som lever efter
det Jesus fullbordat sitt verk på Golgata, se både Kristus, om vilken de
vittnade, och dem som var sända av Gud att vittna om honom. I Hebreerbrevet 7:19 möter vi ett av brevets huvudord, till vilket
författaren återkommer gång på gång: Nämligen det som är bättre. De hebreiska kristna stod i fara att på nytt dras tillbaka
till den gamla tempeltjänsten i Jerusalem och för att de skulle bli lösta från
det som de varit bundna av, så var det
viktigt att de skulle få syn på något som var bättre än det gamla. Här
möter vi egentligen hela kristendomens styrka och ide inför såväl judendom som
kristendom. Bättre hopp. 7:19. Bättre förbund. 7:22. Bättre löften. 8:6. Bättre
ordning. 9:10. Bättre offer. 9:23. Ett bättre blod. 12:24. En bättre egendom
10:34. Ett bättre fädernesland.11:16.
En bättre ordning. Det var ingen god gudstjänstordning
numera i templet i Jerusalem, sedan förlåten i templet hade rämnat. Matt 27:31,
Mark 15: 37-39. Luk 23:45. Att fortsätta
där var att fortsätta i bokstavens gamla väsende, vilket var ett
träldomsväsende. 2Kor 3: 4-11. Nu finns
det en bättre gudstjänsordning- vilken de inte skulle överge. Hebré 10:25.
Vi riktar inte blicken mot det synliga utan mot det osynliga. Ty det synliga är
förgängligt, men det osynliga är evigt. 2Kor 4:18. De hebreiska kristna hade
svårt att hålla fast vid det osynliga
som en verklighet och de kände behov av synliga
offer och präster. I Jesus och hans offerdöd ägde de liksom vi det som gudstjänsten i det gammaltestamentliga
templet förebildade. 10:19-25. Provisoriskt
och förebildligt öppnades den stängda vägen under tiden från syndafallet till
korset på Golgata, Nu har förlåten
rämnat. Jesus har öppnat väg. Skall gemenskapen fungera, så låt oss gå in i
det allra heligaste. 9:11–12. Det har
öppnats en ny och levande väg. 10: 19-25. Den öppnade Jesus för oss alla. Det
är alltid öppet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar