måndag 23 juni 2014

Jesus kommer snart

Vilket löfte är det författaren av Hebreerbrevet talar om när han i Kap 10:23 säger: Låt oss oryggligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast?
Utan tvivel är det här tal om löftet Herren Jesus gav sina lärjungar innan han lämnade dem. Om jag än går bort och bereder plats åt er, skall jag komma tillbaka och ta er till mig, för att ni skall vara där jag är. Joh. 14:3.

Att det är denna sanning den inspirerade författaren har för ögonen ser vi av de följande versarna i samma kapitel. Vi lägger speciellt märke till det han säger i vers 37. Ty, ännu en kort liten tid så kommer han som skall komma och han skall inte dröja. Läser vi denna aktuella bibelvers med eftertanke ser vi klart att
Detta löfte gäller vårt kristna hopp. Apostel kallar det så betecknande: Det saliga hoppet. Titus. 2:13. Hoppet att Jesus få skåda fröjdar mig här på min färd.

Ordet ”salig” är det starkaste uttryck vi har i vårt språk för begreppet lycka.
Och det är därför budskapet om Jesu tillkommelse, när han kommer, för att ta sin dyrköpta brud å församling hem till sig, fyller pilgrimen med outsäglig fröjd och glädje under sin färd genom denna farofyllda värld.

Detta budskap borde bli mer aktuellt i förkunnelsen i dag. När vi tänker tillbaka, så har budskapet om Jesu andra tillkommelse haft en ännu starkare klang i förkunnelsen än den har i dag på många håll.

Sannerligen det är hög tid att vi som är satta till att förkunna allt Guds rådslut vaknar upp för denna förmaning i Hebr. 10:23; Låt oss oryggligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast.

Den som läser Bibeln utan att ha förutfattade meningar, kan inte undgå att lägga märke till, att löftet om att Jesus skall komma tillbaka för att hämta de som hör honom till, har en långt annan karaktär än sanningen om hans synliga återkomst, som konungen, då han skall upprätta riket åt Israel, som nation.
När det i de tre första evangelierna är tal om Kristi kommande för Israel som nation och folk, heter det: Konungen kommer, Människosonen kommer, Domaren kommer . Men i Johannes evangelium får budskapet en annan form. Där använder Jesus för första gången pronomenet ”Jag är” när han talar om sin andra tillkommelse. Jag, skall komma tillbaka och ta er till mig.
Så går han nu över till att ge budskapet en annan personlig karaktär? Därför att han nu talar om sina egna. Joh. 13:1. De utkallade. Nu talar han om alla frälstas saliga hopp. Jag skall komma och ta er till mig. Vi är välkomna hem.
Vi har en vacker förebild till detta saliga möte i 1Mos 24 Kap. Vi läser där om Abrahams äldste hus tjänare Elieser, som är en bild på den Helige Ande, han

sändes för att hämta en brud åt Isak, som han också lyckades med. När Elieser och Rebecka Isaks kommande brud var nära hemmet, fick hon se Isak. Vem är den mannen som kommer oss till mötes på fältet frågade hon? 1Mos 26 Isak satt inte hemma och väntade, när bruden närmade sig fadershuset. Nej, de kom varandra till mötes. Båda längtade de efter varandra. Jag tror att Jesus vår brudgum redan har rest sig, färdig att stiga ner för att hämta brudeskaran.

Skulle vi ha glömt detta härliga löfte han gav de sina, om att han skulle komma tillbaka, så har inte han glömt det.  
Nej. Jag tror att Jesus kommer snart. Herren har inte bett oss att se efter tecken. Fikonträdets tecken till exempel gäller Israel som nation, och rikets tid.

Och Konungens återkomst . Matt. 24:32. I Församlingens hushållning gäller principen, saliga är de som icke se och dock tro. Joh. 20:28. Älskar vi Jesus och hans tillkommelse?  Då säjer vi med Johannes: Amen kom Herre Jesus. Upp 22:20.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar