Då visade sig i samma
stund fingrar som av en människohand, vilken mitt emot den stora ljusstaken
skrev på den vitmenade väggen i konungens palats; och konungen såg handen som
skrev. Dan 5:5.
Varje människa är med om att lämna bidrag
till sin tids historia. Men det märkliga är att medan människan är med som bidragsgivare till
sin tids skrift på tidens vägg, är man utan förmåga att tyda den.
Vi läser om
att Konung Beltesassar med sina tusen stormän ordnade en stor festmåltid, och
drack vin med dem. Ja de drack ur guldkärlen som hade tagits ur Guds tempel i
Jerusalem. Men medan de drack och prisade sina gudar av guld silver, trä och
sten. Gud existerade inte för dem. Honom hade de ingen respekt för . De som var
Guds folk ville de inte räkna med å ha med att göra. Friheten till att göra som
man själv ville var rådande. De hade ingen tanke på Gud, Man levde för att njuta
av vad världen hade att bjuda på. Men ingen förstod vad som höll på att hända,
ingen visste att tiden var kommen då texten till denna tidsepok var
färdigskriven. Konungen förstod inte att hela hans folks liv och vandel kunde
rymmas i fyra ord.
Mene, mene , tekel, ufasin.
Konungen visste inte heller att
denna text var oåterkallelig. Utanför de starka murarna runt Babel och de
hundra kopparportarna väntade Konung Kyros med sin här. Genom en av konung
Beltesassars betrodda män blev den hären insläppt som fullbordade skriften på väggen,
tidens skrift.
Beltesassar
hade haft en förnimmelse av att något höll på att ske, men känslan var inte
tillräckligt stark till att få honom att omvända sig, så Gud kunde ändra texten
angående hans liv. Han darrade av förskräckelse och gav order om att speciella
besvärjare och kaldéer och stjärntydare skulle hämtas, men de kunde varken
förstå eller tyda tecknen på väggen eller förklara den för kungen. Då blev han
ännu mer förskräckt. När det gäller att förklara denna tidens text står denna
världens visa maktlösa. Det är fördolt för dem säjer Guds ord.
Men kunde
inte domen ändras?
Skriften
stod ju på den vitkalkade väggen och var inte inhuggen i sten eller ristad in i
järn. Nineves dom blev ju uppskjuten när kungen och folket omvände sig genom
profeten Jonas förkunnelse. Men här i festsalen med konung Beltesassar och hans
stormän omvände sig ingen. De valde hellre undergången. Skriften på väggen kunde
inte ändras därför att Gud inte vill det.
Men
ingen som hade varit med om att forma texten ville ändra sig .
Tidens
skrift kunde inte suddas bort. Den var nämligen ett med deras liv och
deras personlighet. Det som stod skrivet på väggen var summan av livet och
vandringen för den tidens människor.
Det var
fingrar som av en människohand som skrev. Var det inte Gud som skrev? Jo, Gud
dikterar och människan skriver. Man formar själv skriften på tidens vägg, sitt
eget liv.
Gud ser
människornas väg förrän de börjar gå den. Utifrån den dikterade Gud för
profeter och apostlar att forma varje tids epoks öde på Bibelns blad och deras
olika tids skrift uppfylls på människorna obönhörligt för att det ses och dikteras
rätt. Denna klara skrift kan ingen av tidens visa tyda. De behärskar kanske
många språk, kan tyda mycket, men skriften på tidens vägg kan de inte tyda. Ändå
är det deras liv som rullas upp.
Men mitt i
festens yra kommer människohanden fram och skriver Guds egen skrift öppet på
tidens vitkalkade vägg i människans stora festsal, denna världens, eller
hemligt på samvetets vägg i människans inre. Vägd på en våg men befunnen för
lätt. Tidens ansikte är dess människor, säjer någon, jag vill säja, tidens
människor är själva med om att forma dess skrift. Vi säjer, tiden är sådan, men
varför är den sådan? Därför att människorna är sådana. Människorna skapar
tidens anda, inte omvänt. Det visar också innehållet i dagens text.
Tidens öde
för människan är inte Mediens och Persiens lag som inte kan ändras därför att
det en gång för alla är format så, nej, vi skriver vårt eget öde med egen hand,
och summan av livet blir tidens och evighetens ofrånkomliga skrift. Så var det
för konung Beltesassar, och sanningen gäller för alla tidens människor. Varje
kultur har sina egna former och ger uttryck för en speciell tidstrend för den som
bygger hus, möbler eller ljusstakar. Ljuset i staken kastade sitt blanka och
kalla sken över skriften på väggen. Babelstornen kunde tydligt ses och läsas i
det klara ljuset från ljusstaken.
Mene, mene tekel ufasin.
Men innehållet
av skriften var fördold för konungen, och gästerna och de visa i riket. Tidens visa män har alltid försökt att
förklara texten för människorna, med allt vad tiden har att bjuda på kulturens
och människoförståndets område möttes de upp i tidens festsal för att tyda
skriften på tidens vägg. I helt vanliga tider möter de också upp och lockar
elegant och världsvant med sina meningar om tiden, bejublad av en feststämd
publik. Ljuset från kulturens ljusstake tycks bli klarare och klarare. Men så
blir det blodigt allvar. Plötsligt visar sig skriften på väggen summan av
människans liv.
Mene, mene tekel ufasin!
De visas kalla och klara förståndsljus
förstår inte att tränga in i textens innehåll, endast konturerna av orden
skymtar, men det är nog till att få festbruset att förstummas helt. Det enda ljudet
som hördes är när människans knän slår emot varandra av oro och ängslan för det
okända; Resultatet av ett liv gömt i fyra gåtfulla ord, som de inte själv kan
tyda!
Det vara bara en som kunde tyda
skriften på väggen, det var profeten Daniel, han som hade ljuset från Gud i
sitt hjärta. Han kom också och förklarade skriften men då var det försent.
Till alla tider har det varit den svaga punkten i människans tillvaro: De har
inte förstått innehållet av tidens skrift förrän det blev försent.
Därför,
Sök Herren medan låter sig
finnas, åkalla honom medan han är nära. Nu är Gud att finna.
Översatt från en norsk författare
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar