Joh. 7:40–52.
40 Några i folkmassan som
hörde hans ord sade: "Han måste vara Profeten." 41 Andra
sade: "Han är Messias", men andra sade: "Messias kommer väl inte
från Galileen? 42 Säger inte Skriften att
Messias kommer från Davids ätt och från Betlehem, byn där David bodde?" 43 Så blev det splittring bland folket för hans
skull. 44 Några ville gripa honom, men ingen
bar hand på honom.
45 Tempelvakterna kom
tillbaka till översteprästerna och fariseerna, som frågade dem: "Varför
har ni inte fört hit honom?" 46 De
svarade: "Aldrig har någon människa talat som han." 47 Då
sade fariseerna till dem: "Har ni också blivit förledda? 48 Finns
det någon bland rådsherrarna eller fariseerna som tror på honom? 49 Men
den här folkhopen som inte kan lagen, den är förbannad."
50 Nikodemus, han som
tidigare hade kommit till Jesus och som var en av dem, sade: 51 "Vår
lag dömer väl inte någon utan att man först hör honom och tar reda på vad han
har gjort?" 52 De svarade: "Är du
också från Galileen? Sök i Skriften, så ser du att ingen profet kommer från
Galileen."
Sedan gick var och en hem till sitt.
Vi möter här
tre olika människotyper; sådana som begripa Kristus, sådana som vill gripa
honom, samt slutligen sådana som låter sig gripas av honom.
Det finns människor som vill begripa
Kristus.
Vid detta tillfälle
gick diskussionens, vågor höga. Man ville komma till klarhet om vem han var, om
hans ursprung och handlingssätt. Och så heter det så betecknande: ”Så uppstod
för hans skull stridiga meningar bland folket”
Människor är
sig lika tiderna igenom. Man frågar ungefär på samma sätt i vår tid. Och vi har
rättighet att fråga, att söka oss fram till klarhet. Men låt oss komma ihåg
detta, att Kristusproblemet inte är ett huvudets eller tankarna problem, utan ett
hjärtats och viljans överlåtelse. Vill jag erkänna min synd och själviskhet,
eller vill jag vara min egen herre? Kristus är och förblir då den obegriplige.
Han låter sig inte utforskas av den skarpaste hjärna. Men i likhet med en
gammal kristen kvinna kan vi säga: ”Jag kan inte förklara Kristus, men jag kan
erfara honom.” Allt vad vi behöver veta kan Anden uppenbara, blott vi vill ha
hjälp.
Det finns människor som vill gripa
Kristus.
Denna onda
anda uppenbarades bland översteprästerna, fariséerna, rättstjänarna samt en del
av folket. Denna onda anda uppenbaras även i vår tid.
Varför
håller man sig borta från Guds hus och kristen verksamhet? Varför har
förnekelsens meningar så lätt för att vinna gehör? Kristus svarar själv:
”Världen hatar mig, eftersom jag vittnar om henne, att hennes gärningar är
onda”.
Människor
känner instinktivt att Kristus ställer krav på dem, att han är en
sanningssägare. Bort med honom . Religion vill man ha men det skall vara med
måtta. För några år sedan yttrade en av Europas ledande statsmän: ”Målet för
oss är de religiösa fördomarnas absoluta utdöende. Varje spår av religion skall
utrotas” Nog märker vi att man är ute
efter Kristus för att gripa honom, täppa till munnen på honom och göra slut på
hans inflytande. Många binder honom i sitt eget hjärta, man vill leva fritt
efter köttets begärelser.
Men det finns, tack o lov, människor
som låter sig gripas av Kristus.
De
representeras i texten av de radikalt förändrade rättstjänarna och rådsherren
Nikodemus. Rättstjänarna stod först vankelmodiga inför Kristus. De hade ju sina
herrars uppdrag att gripa honom. Men när
de lyssnade till hans tal började deras egna samveten att predika:” Aldrig
har någon människa talat som denne mannen talar” Och hur framträder inte
rådsherren Nikodemus gripenhet och frimodighet. Han uppträder till försvar för
honom Jesus som gripit hans eget hjärta. Något av detta upplever varje
människa, som lyssnar till Jesus.
Hans ord kan gripa och passionerna till stordåd. Gripna själar behöver Jesus
och hans verk och hans hjälp. Vill du bli en av dem?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar