söndag 1 maj 2016

LÅT OSS VARA RÄDDA OM VÅRT ANDLIGA ARV!



1 Kon 21

Här i detta kapitel läser vi en intressant berättelse om Nabot och hans vingård, som låg tätt vid Ahabs palats. Ahab ville UTVIDGA sin trädgård,
ville köpa Nabots vingård och göra om den till en köksträdgård. Men Nabot ville inte lämna sin vingård, varken för pengar eller ersättning. I 3 Mos25:23 står det att de var förbjudet att sälja sitt fädernearv. Och Nabot ville därför inte gå med på Ahabs förslag om att sälja vingården. Varken vinning,eller fruktan för kungens vrede förmådde ändra honom. Han var säkert en av de sju tusen som inte hade böjt knä för Baal. 1 Kon 19:18
Man skulle ju tro att det var en stor ära för Nabot att få göra kungen denna tjänst, men nej; VAD NABOT SVARADE AHAB ska vi lägga märke till. Herren låte det vara fjärran ifrån mig att jag skulle låta dig få mina fäders arvedel.
Alltså var den vingården något mer för Nabot, än en vilken som helst vingård. Han hade ärvt den av sina fäder och kunde inte ersättas med något annat. Hans fasta beslut var; JAG VILL INTE LÅTA DIG FÅ MIN VINGÅRD. Detta beslut kostade Nabot livet.
Pingstfolk, har inte vi också fått ett arv som vi har ärvt från våra fäder? Paulus förmanar Timoteus till att FÖRBLI vid det han hade lärt ”Du vet ju av vem du har lärt det,” säger han. 2 Tim 3:14. Mänskligt sett är det ju helt naturligt att vi tar vara på det som är värdefullt och som vi har ärvt från våra fäder och som vi sedan överlämnar åt våra barn. Huru mycket mer skulle vi inte då TA VARA PÅ VÅRT ANDLIGA ARV!  Det finns mycket positivt i våra församlingar, och vi tackar Gud för det, men likväl ser vi att det är en kung Ahab och en drottning Isebel i närheten som gärna vill ha vår arvedel. Därför är det viktigt att våra vaktposter i församlingarna fungerar. Det skulle ju finnas ett vakttorn i vingården. Jes 5:2. Mark 12:1. Profeten Habackuk säjer; Jag vill stiga upp på min vaktpost och ställa mig på muren. Jag vill speja för att se vad han skall tala genom mig. Hab 2: 1-3.
Isebels ande är verksam ännu , det var den anden som drev Elia ut i öknen.
1 Kon 19 Kp. Ahabs hus var ett Baalsdyrkande kungahus  och Isebel, hans hustru, var en tyrannisk och ond kvinna som hatade Jahve och ville ersätta honom med avgudarna Baal och Astarte. ISEBELS ANDE HAR ALLTID VARIT EN MOTSTÅNDARE TILL DET PROFETISKA ORDET OCH DEN PROFETISKA ANDEN. Därför får vaktposterna i våra församlingar fungera. Isebels ande försöker att smyga sig in, där den finner en öppning. Låt oss vara på vår vakt. Denna slughet, lögn och fräckhet som vi läser om i versarna sju till tio  känner vi igen. När Ahab talade om för Isebel vad Nabot hade sagt; ”Jag vill inte låta dig få min vingård.” Då sade hans hustru Isebel till honom; ÄR DET DU SOM NU REGERAR ÖVER ISRAEL ? Stig upp och ät och var vid gott mod. Jag skall skaffa dig Jisraeliten nabots vingård. Ja denna förföriska ande som inte drar sig för att stena profeterna, är verksam i dag och vill också stena dem som Guds ord säjer vi skall hålla högt i ära för det verks skull de utför. Låt oss vara på vår vakt så vi inte tar fel här och böjer oss för Isebels ande. Jesus säger till ängeln för församlingen i Tyatira; Jag känner dina gärningar din kärlek och din tro, ditt tjänande och din uthållighet och vet att dina senaste gärningar är fler än de första. MEN JAG DET HAR JAG EMOT DIG ATT DU ÄR SÅ EFTERLÅTEN MOT KVINNAN ISEBEL , hon som kallar sig profet och lär och förleder mina tjänare att bedriva otukt och äta offerkött. JAG GAV HENNE TID TILL BÄTTRING, men hon ville inte vända om från sin otukt. Upp 2:18-21.
Denna onda kvinna , Isebel representerar påvedömet, hon var avgudadyrkare och förföljde Guds sanna profeter. 1 Kon 18::4. Allt detta kan tillämpas på katolska kyrkan med dess avgudadyrkan och skökoväsende. Katolska kyrkan upphöjer sig själv till diktatur och förnekar Kristus. Namnet Isebel har en dubbel betydelse.. Det betyder ”den rena ”, och för det andra betyder detta namn ”gödselhög”. Katolska kyrkan säjer sig vara Kristi brud, men i vekligheten är den en sköka, som hon också blir kallad i Upp 17 Kp. Modern till alla skökor och skändligheter på jorden. Det är viktigt att se vad Jesus säjer om Isebel; HON VILL INTE VÄNDA OM FRÅN SIN OTUKT. Den katolska kyrkans system är på alla sätt densamma som den var för fem hundra år sedan, och den vill fortsätta sin förhärdade obotfärdighet tills domen drabbar henne. Det är kvinnan som Herren talar om i den fjärde liknelsen om himmelens rike Matt 13 Kp. Hon som tog surdeg ( fördärv, korruption ) och gömde den i tre skäppor mjöl (symbolisk för Kristi lära) Vi ska lägga märke till att i budskapet till Tyatira börjar Herren att tala om sin återkomst. Detta visar att de tre första föregående perioderna i kyrkohistorien är avslutade och ställningen som den uppenbaras genom Tyatira,  Sardes, Filadelfia och Laodicea vill vara densamma till dess Han kommer. Jesus säger; Den som har öra han hör vad Anden säger till församlingarna. Det gäller att känna igen sanningens ande och att vinna seger. Vi vet att djävulen går omkring som ett rytande lejon och ibland kommer han som en ljusets ängel och då är han svårare att upptäcka, då behöver vi en särskild nåd från Gud att inte ta fel. Johannes skriver; Mina barn, DETTA ÄR DEN SISTA TIDEN. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss, hade de stannat hos oss. men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss. NI DÄREMOT HAR BLIVIT SMORDA AV DEN HELIGE OCH KÄNNER ALLA SANNINGEN.- jag skriver inte heller att ni är okunniga om sanningen, utan att ni känner den och vet att ingen lögn kommer av sanningen! Joh 2: 18-20. Det står om Isebel att hon sade sig vara profet. För det mänskliga örat kunde de höras så rätt, men verkligheten var en annan.
Sanningens ande och Isebels ande kan inte förenas. Enhet över dessa gränser är oförenliga och helt omöjliga att tänka sig. De heligas gemenskap kan inte organiseras, men den smältes tillsamman, när de kristna förenas i en och samma ande, i sanningens ande som också är profetordets ande. Jesus bad för sina lärjungar och sade i Joh 17:20 . Jag ber att de alla skall vara ett , liksom du fader är i mig, och  jag i dig och du i mig, också de må vara i oss ett. Då skall världen tro att du har sänt mig.
Detta är inte en vilken som helst enhet, men att de som stod omkring Jesus, de som först mottog hans kraft OCH DET ARV SOM SKULLE GES VIDARE till kommande generationer intill Jesus kommer igen, att de som genom deras ord skulle komma till tro, att de alla skulle vara ett i oss, säjer Jesus. DETTA ÄR JESU BÖN FÖR SIN FÖRSAMLING, som också gäller oss i dag. Det fanns tack och lov en Elia på¨ Nabots  tid, som på Herrens befallning kunde möta Ahab. Så snart Isebel hörde att Nabot var stenad till döds, sade hon till Ahab; Res dig och ta jisreeliten Nabots vingård i besittning, den som han vägrade att låta dig få för pengar.
Men då kom Herrens ord till tisbiten Elia. Han sade; Res dig , gå iväg och möt Ahab, Israels konung, som bor i Samaria. Du träffar honom i Nabots vingård dit han har gått för att ta den i besittning. Budskapet han fick till Ahab var allvarligt. V 19. Ahab sade till Elia; Har du slutligen funnit mig , du min fiende? Elia svarade; jag har funnit dig. Eftersom du har sålt dig till att göra vad ont är i Herrens ögon. Också Isebel fick sitt budskap. V 23. Ingen har varit som Ahab han som SÅLDE SIG till göra vad ont var i Herrens ögon, när hans hustru Isebel eggade honom till det.  Låt oss inte ge efter för Isebels ande och sälja oss och förlora det vi har. Det är bättre att dö för sanningen än att dömas av den.  Det står att Ahab ödmjukade sig ,när han hörde budskapet från Gud. Och Gud sade till Elia; Har du sett hur Ahab ödmjukar sig inför mig? Därför att han så ödmjukar sig inför mig, skall jag inte låta olyckan komma i hans tid. Först i hans sons tid skall jag låta olyckan komma över hans hus. Men om Isebel läser vi i Upp 2:21; HON VILLE INTE OMVÄNDA SIG. Det säjer oss att det religiösa motståndet mot det profetiska ordet och Anden kommer att fortsätta, ända tills Jesus kommer. När Jesus talar om sin tillkommelse säjer han; Se till att ingen förvillar eder. Låt oss be om en genomgripande andlig förnyelse över våra församlingar, så vi kan stå fasta i tron och bevara det andliga arv vi har fått.
Måtte en genomgripande andlig förnyelse gå över våra församlingar, och över varje enskild kristen i dessa dagar, så vi kan stå fasta i tron och bevara det arv som har blivit oss betrott.
Håll fast det du har så ingen tar din krona. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar