1 Kon 21
Här i detta kapitel läser
vi en intressant berättelse om Nabot och hans vingård, som låg tätt vid Ahabs
palats. Ahab ville UTVIDGA sin trädgård,
ville köpa Nabots vingård
och göra om den till en köksträdgård. Men Nabot ville inte lämna sin vingård,
varken för pengar eller ersättning. I 3 Mos25:23 står det att de var förbjudet
att sälja sitt fädernearv. Och Nabot ville därför inte gå med på Ahabs förslag
om att sälja vingården. Varken vinning,eller fruktan för kungens vrede förmådde
ändra honom. Han var säkert en av de sju tusen som inte hade böjt knä för Baal.
1 Kon 19:18
Man skulle ju tro att det
var en stor ära för Nabot att få göra kungen denna tjänst, men nej; VAD NABOT
SVARADE AHAB ska vi lägga märke till. Herren
låte det vara fjärran ifrån mig att jag skulle låta dig få mina fäders arvedel.
Alltså var den vingården
något mer för Nabot, än en vilken som helst vingård. Han hade ärvt den av sina
fäder och kunde inte ersättas med något annat. Hans fasta beslut var; JAG VILL
INTE LÅTA DIG FÅ MIN VINGÅRD. Detta beslut kostade Nabot livet.
Pingstfolk, har inte vi
också fått ett arv som vi har ärvt från våra fäder? Paulus förmanar Timoteus
till att FÖRBLI vid det han hade lärt ”Du
vet ju av vem du har lärt det,” säger han. 2 Tim 3:14. Mänskligt sett är
det ju helt naturligt att vi tar vara på det som är värdefullt och som vi har
ärvt från våra fäder och som vi sedan överlämnar åt våra barn. Huru mycket mer
skulle vi inte då TA VARA PÅ VÅRT ANDLIGA ARV! Det finns mycket positivt i våra församlingar,
och vi tackar Gud för det, men likväl ser vi att det är en kung Ahab och en
drottning Isebel i närheten som gärna vill ha vår arvedel. Därför är det
viktigt att våra vaktposter i församlingarna fungerar. Det skulle ju finnas ett
vakttorn i vingården. Jes 5:2. Mark 12:1. Profeten Habackuk säjer; Jag vill stiga upp på min vaktpost och
ställa mig på muren. Jag vill speja för att se vad han skall tala genom mig. Hab
2: 1-3.
Isebels ande är verksam ännu , det var den anden som drev Elia ut i öknen.
1 Kon 19 Kp. Ahabs hus var
ett Baalsdyrkande kungahus och Isebel,
hans hustru, var en tyrannisk och ond kvinna som hatade Jahve och ville ersätta
honom med avgudarna Baal och Astarte. ISEBELS
ANDE HAR ALLTID VARIT EN MOTSTÅNDARE TILL DET PROFETISKA ORDET OCH DEN
PROFETISKA ANDEN. Därför får vaktposterna i våra församlingar fungera. Isebels
ande försöker att smyga sig in, där den finner en öppning. Låt oss vara på vår
vakt. Denna slughet, lögn och fräckhet som vi läser om i versarna sju till
tio känner vi igen. När Ahab talade om
för Isebel vad Nabot hade sagt; ”Jag vill
inte låta dig få min vingård.” Då sade hans hustru Isebel till honom; ÄR DET DU SOM NU REGERAR ÖVER ISRAEL ? Stig
upp och ät och var vid gott mod. Jag skall skaffa dig Jisraeliten nabots
vingård. Ja denna förföriska ande som inte drar sig för att stena
profeterna, är verksam i dag och vill också stena dem som Guds ord säjer vi
skall hålla högt i ära för det verks skull de utför. Låt oss vara på vår vakt
så vi inte tar fel här och böjer oss för Isebels ande. Jesus säger till ängeln
för församlingen i Tyatira; Jag känner
dina gärningar din kärlek och din tro, ditt tjänande och din uthållighet och
vet att dina senaste gärningar är fler än de första. MEN JAG DET HAR JAG EMOT
DIG ATT DU ÄR SÅ EFTERLÅTEN MOT KVINNAN ISEBEL , hon som kallar sig profet och
lär och förleder mina tjänare att bedriva otukt och äta offerkött. JAG GAV HENNE
TID TILL BÄTTRING, men hon ville inte vända om från sin otukt. Upp 2:18-21.
Denna onda kvinna , Isebel
representerar påvedömet, hon var avgudadyrkare och förföljde Guds sanna
profeter. 1 Kon 18::4. Allt detta kan tillämpas på katolska kyrkan med dess avgudadyrkan
och skökoväsende. Katolska kyrkan upphöjer sig själv till diktatur och förnekar
Kristus. Namnet Isebel har en dubbel betydelse.. Det betyder ”den rena ”, och
för det andra betyder detta namn ”gödselhög”. Katolska kyrkan säjer sig vara
Kristi brud, men i vekligheten är den en sköka, som hon också blir kallad i Upp
17 Kp. Modern till alla skökor och skändligheter på jorden. Det är viktigt att
se vad Jesus säjer om Isebel; HON VILL INTE VÄNDA OM FRÅN SIN OTUKT. Den
katolska kyrkans system är på alla sätt densamma som den var för fem hundra år
sedan, och den vill fortsätta sin förhärdade obotfärdighet tills domen drabbar
henne. Det är kvinnan som Herren talar om i den fjärde liknelsen om himmelens
rike Matt 13 Kp. Hon som tog surdeg ( fördärv, korruption ) och gömde den i tre
skäppor mjöl (symbolisk för Kristi lära) Vi ska lägga märke till att i
budskapet till Tyatira börjar Herren att tala om sin återkomst. Detta visar att
de tre första föregående perioderna i kyrkohistorien är avslutade och ställningen
som den uppenbaras genom Tyatira, Sardes, Filadelfia och Laodicea vill vara
densamma till dess Han kommer. Jesus säger; Den
som har öra han hör vad Anden säger till församlingarna. Det gäller att
känna igen sanningens ande och att vinna seger. Vi vet att djävulen går omkring
som ett rytande lejon och ibland kommer han som en ljusets ängel och då är han
svårare att upptäcka, då behöver vi en särskild nåd från Gud att inte ta fel.
Johannes skriver; Mina barn, DETTA ÄR DEN
SISTA TIDEN. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många
antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har
utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss, hade de
stannat hos oss. men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss. NI DÄREMOT
HAR BLIVIT SMORDA AV DEN HELIGE OCH KÄNNER ALLA SANNINGEN.- jag skriver inte
heller att ni är okunniga om sanningen, utan att ni känner den och vet att
ingen lögn kommer av sanningen! Joh 2: 18-20. Det står om Isebel att hon sade
sig vara profet. För det mänskliga örat kunde de höras så rätt, men
verkligheten var en annan.
Sanningens ande och Isebels
ande kan inte förenas. Enhet över dessa gränser är oförenliga och helt omöjliga
att tänka sig. De heligas gemenskap kan inte organiseras, men den smältes
tillsamman, när de kristna förenas i en och samma ande, i sanningens ande som
också är profetordets ande. Jesus bad för sina lärjungar och sade i Joh 17:20 .
Jag ber att de alla skall vara ett ,
liksom du fader är i mig, och jag i dig
och du i mig, också de må vara i oss ett. Då skall världen tro att du har sänt
mig.
Detta är inte en vilken som
helst enhet, men att de som stod omkring Jesus, de som först mottog hans kraft
OCH DET ARV SOM SKULLE GES VIDARE till kommande generationer intill Jesus
kommer igen, att de som genom deras ord skulle komma till tro, att de alla
skulle vara ett i oss, säjer Jesus.
DETTA ÄR JESU BÖN FÖR SIN FÖRSAMLING, som också gäller oss i dag. Det fanns
tack och lov en Elia på¨ Nabots tid, som
på Herrens befallning kunde möta Ahab. Så snart Isebel hörde att Nabot var
stenad till döds, sade hon till Ahab; Res
dig och ta jisreeliten Nabots vingård i besittning, den som han vägrade att
låta dig få för pengar.
Men då kom Herrens ord till
tisbiten Elia. Han sade; Res dig , gå
iväg och möt Ahab, Israels konung, som bor i Samaria. Du träffar honom i Nabots
vingård dit han har gått för att ta den i besittning. Budskapet han fick
till Ahab var allvarligt. V 19. Ahab sade till Elia; Har du slutligen funnit mig , du min fiende? Elia svarade; jag har
funnit dig. Eftersom du har sålt dig till att göra vad ont är i Herrens ögon.
Också Isebel fick sitt budskap. V 23. Ingen har varit som Ahab han som SÅLDE
SIG till göra vad ont var i Herrens ögon, när hans hustru Isebel eggade honom
till det. Låt oss inte ge efter för Isebels
ande och sälja oss och förlora det vi har. Det är bättre att dö för sanningen
än att dömas av den. Det står att Ahab
ödmjukade sig ,när han hörde budskapet från Gud. Och Gud sade till Elia; Har du sett hur Ahab ödmjukar sig inför mig?
Därför att han så ödmjukar sig inför mig, skall jag inte låta olyckan komma i
hans tid. Först i hans sons tid skall jag låta olyckan komma över hans hus.
Men om Isebel läser vi i Upp 2:21; HON VILLE INTE OMVÄNDA SIG. Det säjer oss
att det religiösa motståndet mot det profetiska ordet och Anden kommer att
fortsätta, ända tills Jesus kommer. När Jesus talar om sin tillkommelse säjer
han; Se
till att ingen förvillar eder. Låt oss be om en genomgripande andlig
förnyelse över våra församlingar, så vi kan stå fasta i tron och bevara det
andliga arv vi har fått.
Måtte en genomgripande
andlig förnyelse gå över våra församlingar, och över varje enskild kristen i
dessa dagar, så vi kan stå fasta i tron och bevara det arv som har blivit oss
betrott.
Håll fast det
du har så ingen tar din krona.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar